חשיבותה של עקביות

 

בסוף יולי רוב הזמן אני מנסה להמנע מהשמש. בתור חובב צילום יש בהמנעות מאור משהו מהקונפליקט – מצד אחד, כל רגע נתון של פנאי אני מנסה להקדיש לצילום ומצד שני – חום מטורף. ברוב שעות היום, השמש שאני כל כך אוהב שורפת בבשר. השבוע סופסוף הבשילו התנאים לסיבוב עם המצלמה.

בתהליך איטי ומלא תובנות, החלטתי להתמקד בסרט אחד ובמפתח אחד כדי ליצור לעצמי תהליך עבודה עקבי. מאז התחלתי להדפיס את התמונות שלי בהדפסה רטובה, נוספו עוד הרבה משתנים והתעורר הצורך להכניס סדר ולפשט את התהליך. אחרי בחינה של מגוון רחב של סרטים, בחרתי בסרט  TMAX100  ובמפתח TMAX של קודאק. אני אוהב את התכונות שלו ואת העובדה, שהוא פשוט מוצר מתקדם מחברה שהיא כנראה הטובה ביותר בתחומה. לקודאק יש הוראות מאוד ברורות איך לעבוד עם המוצרים שלהם – זמני פיתוח, חשיפה, שליטה בקונטרסט ועוד ועוד פרמטרים. הפעם החלטתי ללכת עם ההמלצות שלהם עד הסוף. צילמתי את הסרט במהירות הממולצת ופיתחתי בדיוק לפי ההוראות. קודאק מתחייבת על תוצאות מיטביות ואכן כך היה. הסרט יצא חשוף נכון לכל אורכו, הפיתוח נראה מאוד מדויק עם פרטים גם בשחורים וגם בלבנים, קונטרסט טוב וטווח גוונים ארוך. זוהי נקודת התחלה. בהנחה שכל פיתוח עתידי יעשה בדיוק באותה צורה, אוכל לשנות כל פעם דבר אחד ולבנות תהליך עבודה שיש בו שליטה מירבית על כל פרמטר.

בסריקה קיבלתי עוד אישור לכך שיש מחקר רב מאחורי ההוראות שקודאק נותנים. הסריקות לא היו צריכות כיוונונים ובהגדלה דבר אחד היה מאוד ברור לעין – אין גרעיניות. פשוט אין. זה סימן לכך שהחשיפה נכונה והפיתוח מדויק.

כל התמונות הם מסרט אחד של קודאק TMAX100 בפורמט 120, שצולם עם הממיה שלי (645e) עם עדשה 80 מ"מ. הפיתוח הוא במפתח TMAX בדילול 1+4, 24 מעלות צלזיוס, 6 ורבע דקות.

הסריקה באפסון V500, ללא עיבוד נוסף.

10 מחשבות על “חשיבותה של עקביות

  1. עבודה מדוייקת,נקיה, יופי של אפורים, יופישל אובייקטים.

  2. ראשית אני כולי התפעלות מהחומר הקרוי TMAX בהנחה שזה הוא…..
    שנית, עבודה כל כל כך נקיה, גווני אפור מדהימים
    בקצור , אחלה!!!!!!!

    • אהלן חזי, תודה רבה!
      אני גם כן בהתפעלות מהטימקס ומגווני האפור שלו, סרט מדהים. כרגע אני בהתלבטות אם הוא לא חסר גרעיניות מידי או לא. צריך לבדוק את גרסת ה-400 אסא ולהחליט.

      • לצערי הם הפסיקו עם הPLUS X 125 ASA שבעיני היה סרט נהדר.
        ה400 ASA לא אהבתי אותו, היה גרעיני מידי, לטעמי.

      • לפלוס איקס באמת הייתה הילה של הסרט האולטימטיבי. ההיצע מצטמצם… אבל אתה יודע, אני חושב שזה לא באמת משנה בסופו של דבר באיזה סרט משתמשים. מכמעט כל סרט אפשר להוציא מנעד רחב מאוד של סגנונות. אני מנסה לעקוב אחרי העיקרון של דבקות בסרט אחד ומפתח אחד במטרה להשיג שליטה ובקרה מיטבית. אני בטוח שכל סרט שתבחר, אם תתמיד בו, תוכל להוציא ממנו בדיוק את מה שאתה רוצה.

  3. Nice set of concise images, as always. It sounds you've found the perfect fit for pics for exposure, film and development. The photo with the silos shows a marvellous tonal range; you're going to have a great time when printing it.

כתיבת תגובה

