קליק'נ'רול מארח – Enrique Ortega, spain

©Enrique Ortega

אנריקה הוא צלם חובב מספרד שפגשתי במרחב המדומה. ביקשתי ממנו שיכתוב על עבודתו. קבלו את האורח הראשון של קליק'נ'רול.

"זיכרון ואמת – שני מושגים שעולים שוב ושוב במהלך ההיסטוריה של הצילום, כאשר המושג "אמת" נקשר לא פעם למושג החמקמק "מציאות".

לאורך הדרך פגשתי הרבה צלמים ששני המושגים האלו מופיעים בשפה החזותית שלהם. לאחרונה אני מבחין בשינוי באופן בו צלמים בוחרים לבטא ולהגיש את הזיכרון בצילום, בשונה מהמקובל ושלא כמו תמונות מהאלבום המשפחתי או איזשהו דוח אנתרופולוגי, בניסיון לבנות מחדש סיפור אישי. באותו אופן בו בונים ומשחזרים מבנה ישן שהתפורר עם הזמן, כך ממלאים את החורים בזיכרון ע"י המצאה מחדש לא של מה שהיה, אלא של מה שהיה יכול להיות.

אני אוסף זיכרונות כשם שאני אוסף תמונות, אוגר וצובר תמונות כזיכרונות, עד שלעיתים כבר אי אפשר להבחין בין השניים. אני מטביע בתמונה חיים שלא חייתי, לוכד רגעים בדויים על ניירות צילום.

אני מנכס לעצמי נופים זרים, מאלף אותם ומכניע, מטעין לתוכם את הרגש והמראה של המרחבים בהם אני מבקר בחלומותיי.

הסדרה "נופים בדויים מהזיכרון", נולדה מתוך ניסיון להטמיע את זיכרונותיי המוקדמים אל תוך נופים שגרתיים שנמצאים בכל מקום. אני מנסה להתרחק מכל סוג של דוקומנטציה שהפכה בימינו לחסרת תועלת, כפועל יוצא של הצטברות מסת צילומים אינסופית של כל מה שמסביבנו.

זיכרונותיי משתקפים בנופים שאני מצלם לא משום שהם הנופים של חיי, אלא משום שהם חולקים את אותן איכויות פיזיות, אסתטיות ורגשיות עם נופיי הפרטיים.

בהיותי אוטודידקט, ב-2003 שקעתי לחקור את הצילום המסורתי בשחור-לבן, תוך שאני משאיר את מצלמות ה-35 מ"מ של צעירותי מאחורי לטובת אלו של הפורמט הבינוני. הרגשתי שהצילום הקלאסי על שפתו המיוחדת מבטא בצורה הכי אמינה את ראייתי.

אני לא חש בנוח בצילום צבעוני, לו תחביר ואוצר מילים שונה, שפונה לחלקים אחרים בתודעה. הוא מורכב יותר ודורש מהצופה התייחסות ומעורבות שונה. כמו שאוליביירו טוסקני (Oliviero Toscani) אמר בראיון איתו, צילום בצבע הוא עניין למקצוענים, החובבנים פונים לשחור-לבן.

בחרתי לעסוק בצילום כימי מסורתי משום שהוא מאפשר לי מפגש יותר מוחשי עם החומר והמלאכה, ושליטה מלאה יותר על התהליך והתוצאות.

בנוסף אני מתנסה לאחרונה גם בצילום עם עדשת חריר (pinhole), וחוקר תהליכי צילום אלטרנטיביים. אינני מתכחש לעולם הדיגיטלי, ואני מרבה לשלב חומרי וידאו וסטילס דיגיטליים בבלוגים שלי."

-טקסט ותמונות: אנריקה אורטגה.

תרגום מאנגלית: טל בדרק

 

 

 

 

3 מחשבות על “קליק'נ'רול מארח – Enrique Ortega, spain

  1. שלום Tal
    תודה רבה על ההזדמנות להציג את התמונות שלי בבלוג שלך למאמץ לתרגם את המילים שלי.

    אני מפחד לחשוב איך זה ייראה ב עברית …🙂

כתיבת תגובה

