קרינה קוסמית

ברגע הראשון ששמעתי על המושג קרינה קוסמית, קצת נלחצתי. בתור בנאדם חרדתי חצי פולני אין לי ברירה, אני חייב להילחץ. חלקיקים תת-אטומים וכל מיני סוגים של קרינות שעוברות דרכי בכל שניה – לא נשמע כאילו משהו טוב יכול לצאת מזה. אז קראתי עוד קצת וביררתי פה ושם ובסוף נראה שמי  שזה ממש נוגע למצבם הקיומי הם סרטי צילום סופר רגישים, שתאריך תפוגתם עבר. אילפורד דלתא 3200 (ilford delta 3200) הוא סרט כזה. כלומר רגיש, אבל טרי כשהוא יוצא מהמפעל. אני, לעומת זאת, במסגרת חיטוטיי בערימות אשפה וירטואליות, מצאתי דיל מצויין על 10 סרטים כאלה, שתוקפם פג ב-2009.

אז מה עושים עם סרט ברגישות 3200, שבמשך כמה שנים ספג קרינת רקע קוסמית ונשאר בחיים כדי לספר על זה?

טוב, דבר ראשון מוצאים זמן לצלם. זמן הוא משאב נדיר בחיי בתקופה האחרונה, מכיוון שכל שניה פנויה אני מנצל לחבק את בתי האהובה בהתלהבות של אבא טרי. (עד כאן פינת הדביקות).

ברגע שהקטנה נרדמה לשנת היופי שלה, רצתי החוצה עם הממיה 645, מכוונת על 3200 אסא ופניתי לאורווה. מיקס של סוסים ופונים ריצד לי מול העיניים, לרגע חשבתי שאני מאבד את זה, אבל בשניה האחרונה לקחתי את המושכות וחזרתי לשלוט בעגלה המשתוללת. החשיפה טיפה בחסר, אבל מהתוצאה נראה שהסרט התמודד עם המצב לא רע.

סלט סוסים ופונים ברוטב גרעיני כסף tal bedrack ©

ליד האורווה כיוונתי את הממיה לשמיים, במעלה עץ בינוני בגובהו. השעה הייתה שעת צהרים מוקדמת ורמות האור היו גבוהות. מד האור הראה שצריך לסגור את הצמצם עד הסוף ל-22 ולהעלות את המהירות למקסימום של 1000, וגם ככה עדיין הייתי באובר של סטופ.. הממיה 645E מגיעה רק עד מהירות 1000, העדשה 80 נסגרת עד 22. מה חשבתי לעצמי? לשים סרט של 3200 ולצאת ככה בצהריים כשהשמש גבוה בשמיים? טירוף מוחלט. הפתעה חיכתה לי בסריקה – הדלתא עמד יפה מאוד גם בהקצנה הזו. פרטים נרשמו כמעט בכל חלקי הפריים, כנראה בגלל שהדלתא 3200 הוא בעצם סרט עם קונטרסט נמוך וברגישות אמיתית של 1000 אסא. הוא משווק כ-3200 כי יש לו את היכולת לעבור דחיפה לרגישויות גבוהות.

עוד פעם ענפים tal bedrack ©

הייתי מסנוור מכורכר לבן  וגם קצת רעב. פניתי חזרה הביתה לאכול טוסט עם אבוקדו, ומה רבה הייתה השמחה כשגיליתי שבתי המתוקה התעוררה משנת הצהריים. אחרי שהצקתי לה עם סדרת נשיקות ודיגדוגים ו זייפתי לה כמה שירים על החלילית, ירדתי על ארבע וסופסוף מצאתי שימוש ראוי לאילפורד הרגיש שסובל ממקרה חמור של עודף בקרינה קוסמית. אור מהחלון הגדול שלנו הספיק בדיוק למהירות של 500 על צמצם בסביבות 2.8. זהו, מצאתי את יעודו של הסרט – פיצקל'ה הקטנה מלאה באנרגיות, זזה כל הזמן ומאתגרת את הפוקוס הידני. סרט ברגישות של 3200 אסא פשוט מצויין לתפוס אותה בסדרת תמונות ביתיות עם אור חלון, עם העיניים שלה בפוקוס וכל מה שמסביב נשאר רך ונעים.

צ'וצ'קה רוצה לנגן גם, כמו אבא tal bedrack ©

עוד כמה מילים על הדלתא 3200. מכיוון שהסרט הזה חדש לי, וגם לא ידעתי מה מצבו, החלטתי ללכת על בטוח. צילמתי אותו כמו שהיצרן התכוון ב-3200 אסא ופיתחתי אותו כמו שהיה מומלץ על הקופסה – 14 וחצי דקות ב-20 מעלות. התוצאה שהתקבלה היא נגטיב אפרפר עם קונטרסט נמוך למדי. השטח שמחוץ לפריימים, שבדר"כ אמור להיות שקוף, יצא אפור. בעגה התופעה הזאת נקראת "ערפל". לכל סרט יש ערפל בסיס בדרגה מסויימת. ככל שהסרט מתיישן ומתרחק מתאריך התפוגה שלו, הערפל מתעבה, והסרט מאבד מהמהירות המקורית שלו (כאילו שכולו נחשף לאור במידה שווה לכל אורכו). הסיבות להתעבות הערפל הן רבות – מאיחסון בתנאים לקויים ועד הצטברות של קרינה  שמגיעה מהחלל החיצון, עוברת דרך הסרט ומשאירה עליו את חותמה. עוד סיבה אפשרית לאפרפרותשל בסיס הסרט היא פיתוח יתר.

מסקנות להמשך – את הסרט הבא אדרג כסרט שמהירותו נמוכה בהרבה מ-3200. אולי על 800. כך בעצם אחשוף אותו באובר של כחצי סטופ מעל המהירות האמיתית שלו (1000) , ואפתח אותו כאילו היה סרט של 1600 אסא – פיתוח יתר של סטופ. בנוסף אעלה את הטמפרטורה של המפתח בתקווה לקבל קונטרסט יותר גבוה.

יש לי הרגשה שהדלתא 3200 יתאים מאוד לצילום high-key, עדכונים בהמשך.

רות. סוף.

4 מחשבות על “קרינה קוסמית

  1. היי טל
    ראשית, אהבתי את אופן כתיבתך
    שנית, אפילו שהפוקוס הלך על החריר העליון של החלילית אהבתי את הצלום , צלום קסום ביותר.
    שלישית- שבוע טוב.
    חזי

  2. אני מאוד אוהב את התמונה של הסוסים! דווקא חשיפת החסר מוסיפה מסתוריות לסוס השחור בפרונט.
    הגילוי אודות רגישות הסרט מענינית מאוד… מחכה לראות את הסדרה הבאה.
    והבת שלך מקסימה🙂

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s