בלי ידיים

בפוסט הקודם קיטרתי על זה שכבד לי בצוואר כשאני יוצא לצלם עם ההסלבלד. השבוע החלטתי להיפרד ממד-האור שלי, pentax spotmeter V, מד אור נקודתי מדויק, מהיר ונוח מאוד לתפעול, ולהשאיר אותו בבית. יש משהו מרגש בצילום ללא מד-אור. מין תחושה כזאת של סיכון שהוא חלק מהעצמאות הפתאומית. כמו הפעם הראשונה שנסעתי על אופניים בלי גלגלי עזר ואבא שלי עזב את המקל שתמך בי. אתה לבד, חופשי ומשוחרר, מייצב את עצמך בכוחות המיומנות החדשה שרכשת.

המיומנות הנדרשת לצילום ללא מד אור היא היכולת לקבוע את החשיפה בכוח המוח בלבד. הטכניקה הפשוטה ביותר היא ה-sunny f16, כלל המושתת על הסטנדרטים הקבועים של עולם הצילום: מהירות הסרט, מפתח צמצמם, מהירות תריס ועוצמת האור. על-ידי שילוב המרכיבים האלו לפי נוסחה קבועה, אפשר לקבוע חשיפה מדויקת כמעט בכל מצב.

בגב ההסלבלד שמתי סרט מסוג אקטר של קודאק ברגישות 100 אסא. האקטר (ektar) הוא אמולסיה חדשה יחסית של קודאק, ומתאפיין בגרעיניות עדינה עד לא קיימת ובצבעוניות עשירה אך מתעתעת. הצבעים עשירים מאוד ועמוקים, אבל יש לו נטייה להקצין את גווני האדום. בגלל התכונות האלה הוא פחות מתאים לצילומי פורטרטים ועובד טוב יותר בצילומי טבע ונוף, בהם הצבעים השולטים הם כחולים וירוקים.

באופן טבעי, פניתי לעבר המרעה. שם, בצל עצי אפרסמון לא-מורכב, היה לי מספיק אוויר כדי לכייל את מד האור הפנימי שלי. הסוסים מעבר לגדר נהנו מארוחה עסיסית של קש צהבהב וייבש. מידיי פעם נפנפו בזנבותיהם המפוארים, כמו ציירים פראיים שבמכחולי הענק שלהם משאירים שובל רגעי של צבע בחלל.

להורדת מד-אור ידני הנסמך על חוק ה- sunny f16

16 מחשבות על “בלי ידיים

  1. טל, יצא פצצה, חבל על הזמן.
    הצבעים נהדרים והאיכות פנטסטסית.
    באיזו הסלבלד ועדשה השתמשת?

    • היי יוני, תודה!
      התמונות בפוסט הזה צולמו על גבי סרט Ektar של קודאק עם הסלבלד 500ELM ועדשה 80 2.8 (Planar) – עדשה קסומה…

      • טל, העדשה היא רק חלק קטן מהסיפור.
        אתה מצלם נהדר, יש לך טביעת עין פנטסטית ואתה יודע לשלוט במצלמה.
        ממש עושה חשק לראות איך אתה עובד.

        • תודה יוני!
          אני מקבל בענווה את חוות דעתך, או במילים אחרות, "די, תמשיך"🙂
          נכון, העדשה היא אכן רק חלק מהסיפור כולו ואני יהיה הראשון להטיף שהמצלמה היא לא זו שמצלמת, אלא הצלם. אבל, ברגע שראיתי את התוצאות מהפלנר בפעם הראשונה, הבנתי שהיא משלימה את התהליך שלי ונותנת לי את הלוק שאני מחפש. זאת אומרת, יש גם תהליך של התכווננות לכלים שעובדים הכי טוב בשבילך.
          אשמח לארח אותך לשוטטות משותפת אבל אני מזהיר מראש שזה סיוט לקבוע איתי. באיזה איזור של הארץ אתה גר?

  2. במילה אחת- וואו!
    הצבעים מדהימים, ויש משהו כלכך קסום בתמונות האלה!
    אולי זה הטווח הדינמי הרחב, אולי באמת הצבעים, אבל זה משהו שלא רואים בדרך כלל!
    תמונות פשוט מעולות, והייתי מאוד שמח לתלות אותן בחדר שלי.
    אותי זה ריגש.

    • שלום יובל🙂 תודה רבה! התגובה שלך היא אחת מהסיבות לזה שאני מפרסם ברבים את עבודותיי – אני שמח לחלוק את ההתרגשות שלי עם אחרים.
      אם תרצה נוכל לחשוב יחד על דרך בה התמונות יעשו את דרכן מהמחשב אל העולם הפיזי ומשם אל הקיר שלך🙂
      מוזמן ליצור איתי קשר במייל.
      bedrack.tal@gmail.com
      טל.

כתיבת תגובה

