כל טמבל יכול

כן, גם אני קצת טמבל. הרבה פעמים אני פשוט חותך פינות. לרוב, אין לי סבלנות להתעסק עד אינסוף בפרטים הקטנים. מאז הקמתי במחסן את חדר החושך שלי, את הפעמים בהן נכנסתי אליו כדי להדפיס (ולא לעשות כביסה) אפשר לספור על אצבעות יד אחת. לתירוצים ולסיבות לעומת זאת, לא מספיקות גם האצבעות ברגליים – לא היה לי זמן, וכשכן היה לי זמן לא היה מספיק חשוך בחוץ והאטימה לאור לא הייתה מושלמת. בלילות אני כבר גמור מעייפות. בחורף קר מידי. ועוד ועוד זה נמשך ונמשך. אז בשבוע שעבר החלטתי לקחת את עצמי בידיים ולבדוק טוב למה אני לא מצליח להגיע לרגע הנכסף. עיקר הבעיה הייתה האטימה לאור. במשך היום אפשר היה לראות כמה נקודות אור בחיבורים של קירות הצמנט-בורד ונביעה די גדולה מהוונטה. אחרי משחה קצר בבריכת התודעה הקולקטיבית האינסופית (להלן, ה"אינטרנט"), הגעתי למסקנה שזה בסדר אם האטימה לאור לא תהיה מושלמת, כל עוד לא נופל אור ישיר על הנייר. את הוונטה כיסיתי מבחוץ בצינור גומי שחור באורך של כ-40 ס"מ ועליו הלבשתי עציץ פלסטיק. מהצד של פנים החדר כיסיתי אותה בפוליגל שחור במרחק של כמה סנטימטרים, מבלי לפגוע בהולכת האויר שלה. הוונטה די רחוקה מהמגדל ונמצאת מעל המגש של הפיקסר. הסכנה לפיכך, די מועטה. אחרי בערך שעה בה עשיתי כמיטב יכולתי בסתימת הפרצות, נכנסתי הביתה, עשיתי כוס קפה ונחתי. אני אוהב לנוח.

למחרת בבוקר קמתי בשמחה אל עיצומו של יום חופש. הציפורים צייצו, הפרחים פרחו וכו'. בידיים בטוחות ואמיצות מזגתי את הכימיקלים למגשים והורדתי את כיסוי הניילון מעל המגדל. מקץ שבע שעות וגב טיפה כואב, פרסתי לייבוש את המספר הרב ביותר של ההדפסות שעשיתי עד כה בסשן אחד.

מהיום הזה למדתי כמה דברים בעלי חשיבות עליונה, עבורי ועבור כל מי שבוחר בצד האפל. בגדול – אין צורך להיות פדנטים. כדאי להשתחרר ופשוט להתחיל לעבוד בלי לדאוג יותר מידי.

הניירות יחזיקו מעמד ולא יתערפלו, גם אם יש כמה פרצות קטנטנות של אור. סה"כ הנייר מבלה דקות ספורות מחוץ לשקית האטומה שלו עד שהוא מפותח באופן סופי.

הכימיקלים עובדים בטווח טמפרטורות די גדול. הטמפרטורה במחסן שלי בקיץ עומדת סביבות ה-28 מעלות. הפסקתי למדוד את הטמפרטורה במגשים, אין לי סבלנות לזה יותר. במקום זה, כשאני מכניס את הפרינט לתוך המפתח, אני בודק כמה שניות לוקח לגוון הראשון להופיע ומכפיל בארבע  – זה הזמן בו צריך להוציא את הנייר ולהעביר אותו לעוצר.

הכימיקלים עמידים. זה לא ייאמן עד כמה. לפני כמעט שנה ערבבתי את המפתח לדילול ביניים. לפי היצרן הוא אמור להחזיק חצי שנה בבקבוק ללא אויר. אחרי כמעט שנה ואחרי קיץ במחסן, הוא עדיין עובד.

אז קדימה, אחים ואחיות, בלי פאניקה, אין מה לפחד. או כפי שהונחו הבריטים על-ידי משרד המידע שלהם ערב פרוץ מלה"ע השניה –

!Keep calm and carry on

נייר פייבר של foma
סרט ilford pan 400

נייר פייבר ilford mgiv
סרט ilford pan 400

5 מחשבות על “כל טמבל יכול

  1. ראשית, לא כל טמבל יכול.
    שנית, המחסן שלך? ממוקם באלפים? רק 28 מעלות צל'
    עכשיו אני רואה את (נקמת) הטרקטור כמו שצריך וביתר פרוט, המצגת מאוגוסט פגמה ביופיו.
    שנה טובה, שתהא זו שנת יצירה, דיצה וחדווה.

    • היי חזי
      מעל למחסן יש עץ פקאן גדול שנותן צל רוב הבוקר. אך למרות זאת, 28 מעלות בחדר קטן וסגור עם איוורור שלא מספיק להוציא את כל האדים של הפיקסר – לא כזה גליק.
      הערתך על המצגת נכונה, אני חושב שאזנח את השיטה הזו לטובת הצגת התמונות בגודל רב יותר.
      שתיהיה לך שנה טובה ומתוקה!

      • רק "28 מעלות".
        לי זה נשמע חם🙂

        טוב לעמוד שהכימיקלים עמידים.
        אחת הסיבות שהרתיעו אותי בלהקים חדר חושך זה העניין של הכימיקלים.
        כי כמה כבר הייתי מפתח. ולא מתאים לחדש כל חצי שנה את אוסף הבקבוקים האלו.

  2. Well, hummm, ehrrr, not everybody can or is able to…😉
    One thing for sure, man, you're doing it yet. I see you have your own struggles with the stuff, but don't take it too seriously. Perfect-perfect darkness is not so necessary provided direct light doesn't come in contact with the sensitive materials or the enlarging/developing work takes you long. In regards to ventilation, while getting a good air vent or fan, you could try using tap water as stop bath and a sodium hipo fixer. Rapid fixer is made of very smelly amonium thiosulfate which is a real pain in the ….to use at 28 ºC . Sodium thiosulfate and sodium sulfite are really common available chemicals and make a non smelly cheap fixer. Maybe you'd like to try them.
    Pictures are really nice and very well worked, congratulations. The glare at the back of the bench catch the eye like a vortex.
    Btw, I'm following your site but I have no notice when new posting…

    • hola Enrique!
      guess it's a good excersize to leave aside the aspiration of perfection and just give it a go!
      it sure gets you some prints.
      the smell of fixer is the worst – i am on a quest for a better vent and hope to have something more powerfull installed in a few days.
      i will sure check the old style fixer, but i am not up for mixing my own yet, the amount of research need to be done just to find the right vendor is beyond me.
      thatnks for your input on my prints!
      i put an RSS feed link on the left top corner, you can get notifications the minute i post🙂
      chao!

כתיבת תגובה

