היכן מתחבאים החצבים?

בכל סתיו יוצאים חצבים ממחבואם שמתחת לאדמה. כל הקיץ הם ממתינים בתרדמה תחת שמיכת האדמה החמימה, עד שהרוחות הקרירות משכימות אותם מתנומתם. אז, החצבים מבקעים בכוחות חדשים את קרום האדמה ופורצים להם דרך החוצה, אל האור.

למשך שבועות קצרים הם עולים בקבוצות, כמו מחושים של יצור תת-קרקעי נסתר, עולים ומצמיחים שורות-שורות של ניצנים לבנים-ורדרדים הפורחים בזה אחר זה.

דבורים חרוצות מזמזמות ואוספות צוף במהירות, לפני שהגלגול הנוכחי של החצב יסתיים.

כך כל שנה מחדש.

חלון ההזדמנויות לסקרנים קצר. כדי לתפוס את החצבים במלוא חיוניותם צריך לחכות בסבלנות. בכל בוקר כשעברנו לידם עם האופניים בדרך לגן, הראיתי לבתי את החצבים וסיפרתי לה על ההרפתקה השנתית שלהם. על איך שכל השנה הם מחכים מתחת לאדמה ואיך עם בוא הרוחות המבשרות על בוא החורף, מתעוררים ועולים למעלה, לשמיים. "למעלה למעלה, לשמיים?", היא חוזרת אחרי ומעלה את הטון בשילוב של תום ופליאה. כל בוקר בחנתי את התקדמותם של החצבים וחיכיתי לרגע בו יהיו בשיאם.

יום אחד, בדרך חזרה מהגן הגיע תורי לעצור לידם ולהתפלא. לקחתי איתי מצלמה עם סרט Tmax-400 ועדשה חמישים. ביליתי כמה דקות של חקר והתבוננות, בהן חיפשתי את התמהיל הנכון בין קומפוזיציה, אור וזווית. חשפתי כמה פריימים בודדים וכשהיה לי ברור שמצאתי את מה שחיפשתי, הפסקתי לצלם והחזרתי את מכסה העדשה למקום.

אחרי שפיתחתי את הסרט בחרתי פריים אותו רציתי להדפיס. כאן התחילה ההרפתקה שלי, בה נדרשתי לפענח ולתרגם את המידע מהסרט אל הנייר. מהנגטיב אל הפוזיטיב. יסלחו לי הקוראים שמצויים פחות בהליכים הטכניים של המדיום – כאן אני עומד לפרט את תהליך ההדפסה ואשתדל לעשות זאת בצורה נגישה כמה שניתן.

נייר מולטי-גרייד fomabrom

הדפסה בשני פילטרים –  split grade filtering

לניירות צילום מודרניים רבים ישנה תכונה הנקראת מולטי-גרייד (multi-grade), תכונה שמשמעותה היא שהנייר הוא בעל קונטרסט משתנה. השליטה בקונטרסט מתבצעת בעזרת סט פילטרים צבעוניים אותם מניחים במגרה מיוחדת בתוך ראש המגדל. תפקידם של הפילטרים הוא לצבוע את האור העובר דרך הנגטיב אל הדף וכך, לפי צבע האור, נקבע הקונטרסט של הנייר. לפילטרים דרגות קונטרסט בסולם של 00 עד 5, כאשר 00 הוא פילטר בעל קונטרסט נמוך במיוחד ו-5 הוא בעל הקונטרסט הגבוה ביותר.

לכל תמונה יש טווח גוונים שונה. כאשר הטווח גדול מאוד – כלומר, בתוך הפריים מופיעים גוונים מהלבן ביותר ועד לשחור ביותר – יש מקום לשימוש בשיטה הנ"ל. זאת ובהנחה שהמדפיס רוצה לבטא את מלוא הטווח, כמובן.

בשלב הראשון בהדפסת תמונת החצבים עשיתי שימוש בפילטר 00 בעל הקונטרסט הנמוך ביותר האפשרי. ביצעתי סדרה של טסטים (חשיפות) ובדקתי באיזו חשיפה מופיע לראשונה גוון כלשהו בשטחים הלבנים ביותר. כך נקבע משך החשיפה המיטבי לקבלת הגוונים הרצויים באזורים הבהירים של התמונה.

בשלב השני ביצעתי טסט עם פילטר בדרגה 5 – הקונטרסט הגבוה ביותר. ראשית חשפתי את כל הנייר עם פילטר 00 ועל גבי החשיפה הזו ביצעתי טסט לחשיפות שונות עם פילטר בדרגה 5, כדי למצוא את משך החשיפה המיטבי בו יופיע לראשונה הגוון השחור ביותר הרצוי.

שילוב של שתי החשיפות, בזו אחר זו, מאפשר שליטה נפרדת על סקאלת הגוונים הבהירים מחד והשחורים מאידך. בדרך זו הצלחתי להגיע לטווח גוונים רחב ולקבל טקסטורה בלבנים ועומק בשחורים.

להמחשת ההבדל בין השימוש בניירות מולטי-גרייד לניירות בדרגת קונטרסט קבועה, ביצעתי הדפס נוסף על גבי נייר בדרגה 2 (קונטרסט מתון). בהדפס זה אפשר לראות את היעדרם של הגוונים הכהים.

נייר ilfobrom בדרגה 2 – קונטרסט מתון

הכול אורגני, הכול חי

אחד הדברים שמדהימים אותי במדיום האנלוגי-כימי הוא הדרך בה מורכבת התמונה. בהגדלה של הדפס ניתן בבירור לראות את החלקיקים מהם בנויים הגוונים השונים. מתוקף היותם חלקיקי יסודות כימיים, הם מתאפיינים בתכונה מרתקת הנמצאת בכל מקום בטבע – הכאוס המסודר. העומק בו אפשר להתבונן בטקסטורות האלה הוא אינסופי. יש בהם משהו חי ופועם, מצד אחד אקראי אך באותו זמן מסודר בהרמוניה פנימית. הזיקה בין התנהגות החלקיקים המרכיבים את התמונה והגרעיניות שלה עצמה, לבין האופן בו מסודרים אלמנטים שונים בעולם שסביבנו היא עמוקה ומרגשת בעיניי.

החצבים, שהתעוררו בפתחו של החורף, הביאו מתנות: מזון לדבורים, סיפור לילדים והשראה לגדולים. בתום עוד מחזור של יקיצה סתווית, חזרו לנום מתחת לשמיכת האדמה הטובה.

חלקיקים…

9 מחשבות על “היכן מתחבאים החצבים?

  1. החצבים מתעוררים עם שינוי הטמפרטורה והם מרגישים זאת לפני כולנו ואפילו לפני הגשם הראשון.פרחים עדינים המעוררים אותך לצלם שירה וזה מה שיש פה.
    הנתונים הטכנים מאד תורמים אך מה חשובים לעומת השירה.

  2. תמונה יפה, זה מה שרציתה !!!
    "שם" היתחיל אצלי ברשית ה60, אז היו שלושה סוגי נייר: רך, קשה ורגיל (Soft ; hard ; normale ) במקום פילטרים הישתמשתי בכמות אור.
    "אותה גברת בשינוי אדרת"

    • תודה יגאל, טוב לראותך גם כאן🙂
      מה שמעניין בשימוש בניירות מולטי-גרייד הוא השליטה הגדולה שיש על הקונטרסט.
      כשעובדים עם נייר בעל קונטרסט קבוע, הנגטיב הוא זה ששולט בקונטרסט והוא זה שנותן את הטון הכללי.
      בעבודה עם מולטי-גרייד השאיפה היא להגיע לנגטיב עם כמה שיותר פרטים על כל הסקאלה, כדי
      שתהיה מקסימום גמישות בשלב ההדפסה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s