מאגיה שחורה

אחרי כמה שעות עבודה באפלולית האדמדמה יש לי הרגשה מוזרה. תחושה עמומה שאולי אני לא לבד. יכול להיות שאלו הכימיקלים. או אולי זו הרוח בחוץ, שמידי פעם מפילה ענף קטן מעץ הפקאן על גג הפח. הערב יורד וגם בחוץ מחשיך. בפנים, תחת המגדל, קורים דברים יוצאי דופן. הנגטיב שאני מדפיס ממנו את התמונה, שכב בשרוול פלסטיק כמה שנים וחיכה. התמונה נצרבה עליו אז, כשעמדתי באמצע שדה חיטה, נוכח פני איזו הזייה פנימית שהתגשמה מול המצלמה שלי. השמיים זרחו שם באופן מיוחד. היום, כשאני מדפיס את הסצנה הזו, חשוב לי לשחזר את הזריחה המיוחדת ההיא שהייתה בשמיים.


כדי להצליח ולהגיע לאותו אפקט, אני צריך לשלב כאן שתי טכניקות שונות: הראשונה – הדפסה בפילטרים בדרגות שונות של קונטרסט. השניה – החשכה והסתרה (Burning and Dodging).

זו סריקה ישירה של הנגטיב, ללא עיבוד:

broshim001

הבעייה העיקרית של התמונה הזו היא קונטרסט נמוך מידי. האור באותו רגע היה די שטוח, כפי שמעידים השמיים המעוננים. לכן, כדי להצליח ולהעצים את הרושם של התמונה, יש להעלות את הקונטרסט הכללי. לכן בחרתי בפילטר הכי קונטרסטי – מספר 5. חשיפה של 9 שניות עם שתי שניות הסתרה של הבית והשדה, נתנה לי חשיפת בסיס טובה. המשכתי לעוד 2 שניות חשיפה כדי להשחיר מעט את החלק התחתון של השדה. אחרי החשיפה הזו השמיים נשארו לבנים לחלוטין ובלי פרטים. כדי להחזיר את הפרטים לשמיים הייתי צריך לתת רק לחלק שלהם חשיפה נוספת. חשיפה באותו פילטר קונטרסטי נתנה לי תוצאה גסה מידי, שפספסה את המראה המעודן שלהם. לכן, מיד לאחר החשיפה של החלק התחתון, החלפתי לפילטר מספר 2 (קונטרסט רגיל), וחשפתי רק את השמיים לעוד 30 שניות. התמונה הזו למעשה מורכבת משתי חשיפות נפרדות – אחת בקונטרסט גבוה לחלק התחתון, השניה בקונטרסט מתון לחלק העליון.

זו סריקה של ההדפס עצמו:

img033

הדפסה בגודל 27X27, על נייר פייבר Ilford MGIV

img035

תכנון מהלך העבודה.

העבודה על התמונה הזו גרמה לי לחשוב על מניפולציה. היום בעידן הדיגיטלי, אין תמונה שלא עוברת מניפולציה כלשהי. התמונות באתרי השיתוף המקצועיים עוברות בדר"כ עיבוד כה מסיבי, עד שהן מציגות דימוי מרוחק מאוד מהמקור אותו הן מייצגות. לטעמי, כדי להצליח ולהמנע ממראה מצועצע, צריך לשים גבול. בניגוד לפוטושופ,  שינויים נקודתיים בהדפסה רטובה באים קצת פחות בקלות, דבר שיכול לשמש כגורם מרסן, אך בכל זאת יש להזהר ולא לעשות שימוש מופרז במניפולציות. במקרה של התמונה הזו, הייתי יכול להמשיך ולעשות שינויים נקודתיים רבים כמעט על כל אלמנט בתמונה – להחזיר פרטים בתוך הברושים, להעלות קונטרסט רק בשדה וכן הלאה… האג'נדה הנוכחית שלי, עד שתתחלף באחרת, היא לעשות שינויים נקודתיים רק כדי לתמוך בדימוי עצמו ולאפשר לו לעבור בבהירות גדולה יותר מהדמיון אל הדף. הגבול צריך להיות בנקודה בה המניפולציה מאפילה ועולה בנוכחותה על הדימוי.

מוזמנים להשמיע את עמדתכם בכל הקשור למניפולציות, כישוף ואפלוליות אדמדמה…

10 מחשבות על “מאגיה שחורה

  1. השניה מאד מאיימת מעין סצינת מבוא היצ'קוקי שכזה.
    ללעומתה, הראשונה פסטורלית כיאה למקום ולתקופה שעברה.

  2. אתה צודק לגמרי בבעיית הפוטושופיות שישנה היום. גם לי יש הסתייגות ממנה בכל מה שנוגע לצילום אומנותי. ניסחת את זה מדוייק. ברוב המקרים, לפי דעתי, תוכנת העריכה או כל כלי אחר צריך לבוא כדי לתמוך בדימוי שהופיע מול עינייך בזמן הצילום.
    למרות שגם הרבה פעמים הפריים עצמו נתפש בעינייך – כשאתה רואה אותו מולך – ככלי שרת לפוסט פרודקשיין שתעשה עליו אחר כך.

    פוסטים כאלו שמתארים את הליכי ההדפסה, נהדרים בעיניי.
    וכמובן שהתמונה נפלאה🙂

      • יפה מאד. גם הסבלנות ראויה להערצה. אחד הדברים שהכי שנאתי בצילום דיגיטלי הוא הצורך בפוסט-פרוססינג. אישה יפה היא יפה גם ללא איפור. כנ"ל גם תמונה, אם כי איפור קל מקובל בהחלט.

        • אהלן יורם, תודה על התגובה שלך!
          יש לי קונטקט בפליקר של צלם אופנה שעשה דרך מעניינת מדיגיטלי לפילם. העבודות המוקדמות שלו עם קאנון די5 ולאט לאט אפשר לראות אותו נתפס על הפילם ועכשיו הוא עושה דברים פשוט מדהימים בפורמט בינוני. מה שמעניין לראות בתהליך כזה אצל צלמים הוא שמפורטפוליו, שנראה בדיוק כמו התיק של כל צלם אחר בתחום, מתפתח פורטפוליו אישי יותר עם סגנון יחודי ואמירה.
          אני, כמוך, לא יכול לסבול את הקלות הבלתי-נתפסת של העיבוד. אני עובד כשכיר בתור מעבד תמונה והתהליכים הם אמנם יותר פשוטים, אבל אתה נשאר עם ריקנות בסופם.
          המשך קריאה מהנה,
          טל🙂

  3. Well, humm, I have to admit that the print is as it is because you decided so, with the broad clear sky on the horizon, but have you considered a softer transition from ground to sky? Picture looks so unreal, and I don't point it like a mistake, no, it`s only the strange feel it renders. From your working diagram it's seen you did the burning up in an only step, I think it 'd be easier doing it in some stages -some burning up "wipes"- from the horizon going up to the upper border. I beg your pardon for being a devil's advocate…In spite of that said above, you have done a nice entrance in the not-so-straight-photography world. Welcome!.

    • Hola my friend! of course i appreciate your legal advisories as my mentor to all silvery matters! that's the best way to learn.
      i got all sorts of reactions to this particular print. i learn a lot from the comments and value each idea. in this session, for the first time, i had the feeling that i start to be more fluent with the technique. i was so proud of myself🙂 the outcome, harsh as it is, is kind of what i was aiming for – i tried to recreate a strong trippy sensation, which was exactly what i felt when i took this shot. i can say that i finally got the feel for burning and dodging and the whole concept of tones and the relations to light intensity, but now comes the long process of learning how to properly refine the skills.
      after further inspection of this print, i feel i could do a better job rendering this image softer.
      this being said, i just LOVE how the house POPS out of the image!
      i have one more print from this session, i will post it later on.
      Tal

      • Shalom Tal, I always told you I liked the harsh look in your pics and it's true in this photo, whose local contrast is fine, so the overall contrast is. The only thing I miss, and think it could favour the image, is a little bit more density in the whitish lower sky. IMHO the rest of the image works fine, so -like engeneers say- don't to try to fix it.🙂🙂
        By the way, I realize your thrill facing all the new possibilities of the printing, and I can't avoid to smile…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s