מה לי ולצילום בצבע?

הראש שלי עובד בשחור-לבן. זה מתחיל בעיניים, דרך הלב והמוח ומשם אל סרט הצילום. ככה אני רואה את הדברים – במונוכרומטיות ישירה. לקח לי זמן להבין את זה ועוד קצת זמן להשלים עם זה. ועכשיו אחרי שהשלמתי עם זה, אני יכול סופסוף להתפנות ולשכלל את השפה שלי. לפתח עוד מילים ומשפטים שיאפשרו לי לתאר טוב יותר את מה שאני רואה. אני חושב שזה תהליך שהרבה צלמים עוברים, מי במודע ומי שלא במודע. אבל זה תהליך בלתי נמנע. כמעט ואין צלם שמפגין רמה אחידה גם בצבע וגם בשחור-לבן.

צילום בצבע מתסכל אותי. מצד אחד, הפיזי, אני רואה בצבע. אך הראיה הפנימית שלי כל הזמן מושכת לכיוון המונוכרומטי – צורה, טקסטורה, מבנה, קו. הצילום הצבעוני מפתה – שכבות של גוונים, משטחי צבע, עצים ירוקים, שמים כחולים – חגיגה. הכל מכוסה בשכבות עבות של צבע. אך כאן מתחילה גם הבעיה שלי עם הצבעוניות – אני מרגיש שכמו מסיכה, היא מכסה על הדברים. כשאני מצלם עץ, לדוגמה – הוא מופיע במלוא הדרו בשמש עם עלים בגווני ירוק, גזע חום-אפור, נטוע באדמה החומה, מעליו שמיים כחולים. מבחינתי זה כבר לא עץ אלא רק משטחי צבע. אותו העץ ללא הצבע נותר עירום ומאפשר לי להסתכל מעבר לקיום הפיזי שלו בעולם – אל הצורה הגולמית, אל הקוים שמרכיבים אותו, אל הגוף שלו ומשם גם למהות שלו ולמה שהוא גורם לי להרגיש ולחשוב.

צבע מפתה אותי אל ראיה עצלה ומתפנקת. הצבעים נכנסים מידית אל תוך הלב, מעוררים רגשות ומעלים זכרונות. חמימות או קרירות, צבע חזק או גוון רך. ממיסים את התודעה ומביאים אותה למקום נוח ונעים. אותי זה מרחיק מהמקום הטבעי שלי, בכל הנוגע לצילום, מקום בו הדברים קיימים בפני עצמם וללא כיסוי, ישירים ובלתי-מתפשרים.

לתוך כל זה נכנס הניסיון שלי עם סרט צילום מיוחד שנקרא אקטר (Ektar). אקטר הוא סרט מקצועי של קודאק שפותח במקור כסרט קולנוע. יש לו רגישות יוצאת דופן לצבע והוא בעל קונטרסט יחסית גבוה. לקח לי קצת זמן להבין איך להשתמש בו. יש לו נטיה להשתגע – מידי פעם הצללים נצבעים בכחול ואנשים הופכים לאדומים. לדברים האלה יש סיבה כמובן וזו לא טעות של מחלקת הפיתוח בקודאק. הסיבה היא שהאקטר רואה את צבע האור ומגביר מעט את הצבעוניות הכללית.

בנסיון הנוכחי שלי עם האקטר ניסיתי להתייחס לצבעוניות של האור עצמו ולתת לאקטר לעשות את מה שהוא יודע – לתפוס את הניואנסים העדינים של סצינות מורכבות בעלות צבעוניות עשירה ואור רך – קצת בדומה לתאורה קולנועית. הנסיון הזה הפתיע אותי וגרם לי לחשוב מחדש, להתחבר ולהתפעל מצילום בצבע. ובעיקר, מתכונותיו הנהדרות של סרט צילום מודרני לחלוטין עם טכנולוגיה מתקדמת, שבשילוב עם אופטיקה טובה (של ממיה) ונגטיב יחסית גדול (645) יכולים לתת תוצאה איכותית מאוד.

מקווה שתהנו מהדוגמאות.

הסרט פותח ונסרק במעבדת פנדה המקצועית והאדיבה תמיד.

10 מחשבות על “מה לי ולצילום בצבע?

  1. היי טל , לצבע יש היתרונות שלו, הרי העולם הינו צבעוני ומשפיע על חושינו.
    משחק הצבע פה עם האור יוצר דימויים יפים אפילו שהנושאים די יום יומיים- לכאורה- תמשיך בסוף תיצור שלוב מאוזן בין המונו לצבע, יופי.

  2. You said it, colour hits directly the heart. B&W is claimed as more intellectual or related to brain, but maybe it's only an excuse to hide the obscure reason of its easyness of use or becuase of it is/was more forgiving when working in the darkroom. Just thinking, I'm not sure. Oliviero Toscani once said that B&W photography is for bad photographers, masters do colour. Period!!😉

  3. תמונות שהצבע הולם אותן.
    בעיקר אהבתי את שק המלט- שילוב הצבעים שם נהדר.
    הפוסט הזה הקפיץ אותי ישר לכאן:

    https://clicknroll.wordpress.com/2011/10/15/%D7%91%D7%9C%D7%99-%D7%99%D7%93%D7%99%D7%99%D7%9D/

    הלכתי ובדקתי אם מדובר באותו הסרט, ואכן מדובר באותו אקטר.
    שם כבר כתבתי לך עד כמה שאהבתי את הצבעים,
    ואני באמת אשמח לקבל אחת מהן לתלות לי בחדר.
    יובל.

  4. גם לדעתי המדיום האידיאלי לצורה, טקסטורה, מבנה וקו הוא המדיום המונוכרומטי.
    יש משהו בצבע שמסיט את העין ממה שחשוב באמת, כאילו שהרבה יותר קל להתייחס לצהוב, ולכחול ולירוק מאשר לאובייקט עצמו.

    אני נפעם אצלך כל פעם מחדש מהאיכויות של המדיום הבינוני.
    אין אפס, זה ליגה משל עצמה.

    • אהלן יוני! תודה על התגובה שלך.
      ההבדל בין צבע לשחור-לבן הוא גדול. לצערי, מעט צלמים מתעמקים בזה ואין ממש
      דיון בנושא.
      האיכויות של הפורמט הבינוני באמת מרשימות. יש כאן גם עדשה מודרנית וחדה, עם
      ציפוי טוב וקנוטסרטים חלומיים.
      טל

כתיבת תגובה

