חצי-אור

דבר מוזר הוא האור. מוזר ומפליא, מכיוון שכמה שהוא מובן מאליו, כך הוא גם אינסופי במופעים שלו, בעל אינספור וריאציות. האור מגיע ממקור אחד – השמש. גדולה ונהדרת, חמה ובוהקת. לכאורה המצב פשוט – שמש נותנת אור, הפילם קולט אור. אך המציאות, כהרגלה, מורכבת יותר – כמעט תמיד יש משהו בין השמש למצלמה. עננים, ענפי עץ, ערפילי בוקר, אדים של ערב חורפי…

כדי ללכוד את התעתועים האלה שנקראים בעברית "אור", אני אוהב להשתמש בסרט צילום של חברת קודאק, סרט מונוכרומטי (שחור-לבן) שנקרא Tmax. הטימקס הוא סרט בעל גרעיניות מאוד עדינה בטכנולוגיה של t-grain, ומגיע בשתי רגישויות – 100 ו- 400 אסא. קודאק מייצרת מפתח מיוחד עבור הטימקס שנקרא, איך לא, Tmax developer. המפתח הזה אמור להוציא מהטימקס את מלוא הפוטנציאל שלו. עד עכשיו השתמשתי בו ונהנתי מהתוצאות.

לא מזמן החלטתי שאני רוצה לנסות מפתח אחר. לשמחתי הרבה ראיתי שהתחילו לייבא לארץ את המוצרים של חברת FOMA הצ'כית, שאני מאוד אוהב. מבין המפתחים שלהם יש מפתח סרטים מאוד מעניין שנקרא Fomadon R09. הנוסחא שלו כמעט זהה למפתח הקלאסי רודינל (Rodinal). הפומדון הוא מפתח לשימוש יחיד, כלומר – מערבבים את הכמות הנדרשת לפיתוח סרט אחד ואחרי הפיתוח זורקים אותו. זה בניגוד למפתחים אחרים, כדוגמת מפתח טימקס, אותו אפשר למחזר ולהשתמש לפיתוח מספר סרטים די רב. את הפומדון מערבבים בריכוז של 1+25 או 1+50. אלו ריכוזים מאוד דלילים שמצריכים כמות מאוד קטנה של מפתח, מה שאומר – חיסכון ניכר בעלויות. אני תמיד שמח לחסוך. בנוסף, מכיוון שכל פעם משתמשים במפתח טרי, אפשר להגיע לעקביות יותר גדולה בתהליך.

את הסרט הזה צילמתי בחשיפת חסר של תחנה אחת ופיתחתי פיתוח יתר של תחנה אחת. במילים אחרות – הסרט צולם ופותח בפוש של סטופ אחד. תוצאה מאוד ברורה של פוש היא קונטרסט גבוה מהרגיל – השחורים אטומים ועמוקים, הלבנים חזקים ובהירים. הסיבה להחלטה שלי לצלם כך נובעת מתנאי האור שהיו במקום בו צילמתי – אור רך, עם קונטרסט נמוך.

עד כה פיתחתי שלושה סרטים עם פומדון ואני מאוד אוהב את התוצאות שאני מקבל. נראה שמדובר במפתח מאוד מגוון שעובד יפה עם הטימקס ועוזר לי לתפוס את כל הניואנסים של האור המשתנה.

12 מחשבות על “חצי-אור

    • אהלן אביטל, קניתי בפוטופילם. בקבוק עולה 25 שקל – זה מאוד חסכוני, יחסית לכמות שצריך ממנו לפיתוח כל סרט.

  1. This new outcome looks fine and in the very line of your work: contrasty, good range and it seems easy to use in that light conditions you like. What proves that stuff has not so great influence as the vision of the man who handle it.😉

  2. "The uglier the look of the negs, the better they print" is not an axiom my young grasshopper, it's what bad photographers say… (Kung Fu Carradine dixit)🙂🙂

  3. קשה לעמוד בקצב שלך.
    הקונטרסטיות יוצרת ספור דרמטי,אפילו שה'לוקיישנים' פשוטים למראה.

    • כנראה שיש תקופות יותר פוריות מאחרות…
      נגעת בנקודה מעניינית בקשר לצילום – יש לנו כוח לקחת דברים בנאליים ולהרכיב עליהם מורכבות על ידי שימוש מושכל במדיום. אני אישית מאוד נזהר משימוש יתר בכלי הזה, כי בסופו של דבר האתגר האמיתי הוא לייצר את הדרמה בהתבוננות עצמה ולא באפקטים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s