שלושה הדפסים

אחחח… החורף. תקופה נפלאה. עלי הפקאן שוב נושרים על הדשא, מדיי פעם יש טיפטוף שמנקה את האוויר מאבק (ומורח אותו יפה על האוטו) ורוח קרירה מתחילה לצנן את העניינים. חדר החושך שלי, שנמצא מחוץ לבית ובקיץ שוררים בו תנאים קשים, הופך פתאום להיות רלוונטי. במשך הקיץ צברתי כמות נאה של נגטיבים שרק חיכו בקלסר שלהם למנה הגונה של אור וכימיקלים. אז הנה הגיע החורף, בערך.

הדפסה רטובה זה עניין שלוקח זמן. לפני הכל, יש כמה פעולות שצריך לעשות – לסגור את הדלת עם בד אטום לאור, לערבב כימיקלים ולמזוג אותם למגשים, להכין את משטח העבודה סביב המגדל, לבחור פריים ולהכניס אותו למחזיק הנגטיב, לקבוע את גודל ההדפסה ולעשות פוקוס. וכמובן, לבחור מוזיקת רקע. אלו הדברים הבסיסיים. עכשיו אפשר להתחיל.

חלומו של איכר...

חלומו של איכר…

הפריים הראשון שבחרתי צולם, כמו כל הפריימים שהדפסתי בסשן הזה, עם מצלמת הממיה 645 על גבי סרט Tmax 400. כדי לקבל את אפקט ההכפלה החלומי, עשיתי שימוש בפילטר פריזמה שעובד בערך כמו קליידוסקופ. יש לו שיפועים ששוברים את האור ואת התמונה לחמישה חלקים. את הפילטר אפשר לסובב ולשלוט במיקום של החלקים. איכות הזכוכית שלו מאוד נמוכה ומייצרת כל מיני פגמים אופטיים, שלטעמי מאוד מתאימים לסוג כזה של אפקט.

אחרי שמצאתי את החשיפה הנכונה, חשפתי את כל התמונה בפילטר מג'נטה (קונטרסט גבוה), תוך כדי הסתרה חלקית של הפינה השמאלית-תחתונה, שאחרת הייתה יוצאת שחורה מדיי. אחרי החשיפה הכללית, הוספתי עוד חשיפה סלקטיבית (burn) על הפינה השמאלית עליונה, כדי להחשיך אותה מעט.

בחשיפה השניה החלפתי לפילטר צהוב (קונטרסט נמוך) כדי להחזיר סלקטיבית קצת פרטים לאיזורים הבהירים, שאחרת היו יוצאים שרופים. אפשר לראות את זה בשלישיית הברזים הימניים, שם הצלחתי קצת יותר מאשר אצל חבריהם משמאל.

עוד מאותו חלום...

עוד מאותו חלום…

הפריים השני בו בחרתי, כבר מזמן מתכונן לתפוס מקום על הקיר אצלנו בבית. שוב, נעשה כאן שימוש בפילטר פריזמה, שכאן עזר לסצינה טיפה יבשה להפוך למשהו אחר. את התמונה הזו צילמתי בחטף, בתגובה מהירה לשתי קבוצות הציפורים שעברו באותו רגע בשמיים. התמונה הזו הייתה די פשוטה להדפסה, מכיוון שבשחורים כאן במילא אין פרטים, כך שהדאגה העיקרית הייתה להוציא יפה מעברי הגוונים בשמיים וטיפה להדגיש את קבוצת הציפורים וקצה הגג בחלק העליון של הפריים.

קוצים...

קוצים…

יחסית, לעבוד בחדר חושך זה דבר מרגיע. יש חושך, שקט, אדים של כימיקלים. אבל לפעמים ישנה הצטברות של תנאים שמעלים את הלחץ לרמת אקסטרים. אחרי שהדפסתי את שני הפריימים הראשונים, נשארה לי שעה לפני שהייתי צריך למלא את חובותיי כאבא לנסיכה מתוקה. זה לכשעצמו דבר נהדר, אבל מהווה דד-ליין שאין לשבור אותו. בנוסף, חבילת הדפים היקרים התמעטה וירדה מתחת למפלס בו נורות האזהרה בדר"כ מתחילות להבהב. לפני היה פריים קשה ומורכב, שלושה ניירות (מתוכם אחד לטסטים) וילדה אחת שמחכה לאבא שייקח אותה מהגן. לחץ.

בידיים בטוחות ניגשתי למלאכה. כמו בהדפסים הראשונים, ראשית קבעתי את החשיפה הכללית בקונטרסט גבוה, עם פילטר מג'נטה. הדבר שהיה חשוב לי ביותר היה להוציא החוצה את הטקסטורה של העץ שחותך את הפריים משמאל לימין. מכיוון שהעץ יותר בהיר מגלגלי השיניים, חשיפת הבסיס השאירה אותם כהים מידי. כדי להמנע מזה, הסתרתי אותם בהצלחה חלקית תוך כדי החשיפה. אפשר לראות איך זה נראה כשזה מצליח בפינה הימנית-תחתונה. גלגל השיניים שם יותר בהיר מחבריו. מכיוון שהחשיפה הייתה כל כך קצרה, ולא היה לי זמן כדי לעשות מהלכים שיאריכו אותה, הייתי צריך להסתדר.

בשלב השני, עשיתי חשיפה נוספת בקונטרסט נמוך (פילטר צהוב), כדי להחזיר פרטים באיזורים הבהירים. אפשר לראות את ההשפעה של זה בפינה הימנית עליונה שקיבלה אקסטרה חשיפה עם פילטר צהוב. אם לא הייתי שורף אותה כך, היא הייתה יוצאת לבנה כמעט לגמרי.

בסך-הכל, אני חושב שלמרות התנאים, הצלחתי להוציא הדפס שנראה טוב. אני מאמין שאם היה לי עוד זמן ונייר, הייתי משנה כמה דברים, אבל הקונטרסטים הגבוהים עובדים כאן יפה.

את הסשן, כרגיל, סיימתי בשניה האחרונה. יצאתי החוצה מחדר החושך אל הרוח הקרירה, עליתי על האפניים הכחולים עם קוביית שוקולד בכיס ופניתי לעבר גן הילדים.

2 מחשבות על “שלושה הדפסים

  1. By watching these prints -which are really ok- I can't figure what the problem is with either mid-tones separation or the overall contrast matter, no other than the hard task of printing itself.😉 Maybe you have to assume that the direct-grade#2-easy-print is only a mythological animal. There is always a lot of working behind a well-crafted fine print. Btw, three prints in a session is a very good output…

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s