מבעד למסך הברזל

חלון אל העבר…

שנת 78' הייתה שנה כמו כל שנה אחרת. החומה ניצבה איתנה בין שני חלקי העיר המושלגת, סוכני השטאזי ודאי ערכו מצוד אחרי עריקים סוררים וספורטאיות גברתניות גידלו שיער גוף והתאמנו לקראת אולימפיאדת מוסקבה, שתיערך שנתיים לאחר מכן. בעוד אני זחלתי על רצפת בית הוריי באגן הים התיכון וניסיתי להכניס נמלים לפה , חברת Pentacon הוציאה ממפעליה את מצלמת ה-SLR החדישה שלהם – ה-Praktica MTL 3. כמו כל דבר שעשו הגרמנים בדרזדן באותם ימים, גם ה-MTL 3 הייתה קשוחה, נראתה כמו קובייה ותוכננה להמשיך לעבוד גם במקרה והתרחיש הבלתי-מתקבל על הדעת יתגשם והחומה תיפול.

בצידו האחר של הגוש הקומוניסטי, מרחק רב מדרזדן העגמומית, פעלה במרץ תעשיית האופטיקה הרוסית. תעשייה חזקה וגאה, שסיפקה לציבור הבורגני הרוסי דגמי מצלמות ועדשות שהועתקו ללא בושה מעמיתיהם הגרמנים. כך למשל, העדשה Mir 1 היא העתק כמעט מושלם של מקבילתה, ה-Flektogon של חברת קארל זייס המהוללת. מיר 1 זכתה בפרס העדשה הטובה בתערוכת האקספו השנתית בבריסל בשנת 1958. מאז היא נושאת את הכתובת Grand Prix Brussels 1958, חרוטה על גופה המתכתי. ללא ספק, כשהרוסים עשו זאת, הם עשו זאת בסטייל.

העדשה עטורת הפרסים, mir 1

העדשה עטורת הפרסים, mir 1

לעדשת המיר אורך מוקד של 37 מ"מ, עם צמצם רציף במפתח מקסימלי של f2.8. האיכות האופטית שלה טובה למדי, עם איכות בניה של שסתום לחץ בברכת מים כבדים בצ'רנוביל. אתה יודע שאם יהיו בעיות, תוכל להאשים רק את עצמך. עדשת המיר היא תוספת מושלמת לפרקטיקה ומתחברת אליה דרך מאונט M42, חיבור הברגה סטנדרטי שהיה נפוץ ומקובל באותם ימים.

ביום סתוי אחד בהיר, הפתיעה אותי מחשבה מוזרה. ציר הרשע הסובייטי-גרמני לא יהיה שלם בלי היפנים. מיד ניגשתי למקרר והוצאתי את קופסת הסרטים פגי-התוקף. היד נשלחה מיד והוציאה גליל של פוג'י ברגישות של 800 אסא, שפג תוקפו לפני כמה שנים טובות. וינטג' הולך עם וינטג', החלטתי. פרצתי החוצה עם צעיף ומעיל, בקבוקון שנאפס בכיס נסתר ופניתי לבדוק על מה הייתה כל המהומה אי-שם במזרח אירופה בואכה הים הבאלטי, שלושים וכמה שנים במורד השיכחה.

4 מחשבות על “מבעד למסך הברזל

  1. עוררת בי את הגעגועים למצלמת הפנטקון 6X6 שהיתה לי עם שתי עדשות של קרל צייס. 80 (נורמל) ו-50 הנדירה יותר. בכל פעםן שאני הולך לשוק הפשפשים אני בולש כדי לראות אם אמצא את "רוכש התכולות" שזכה בה ללא תמורה מידי גרושתי

    • פאק! פנטקון 6! עדשות של זייס! אחח איזה הפסד חביבי… הרוכל עשה עסקה טובה,
      בתקווה כמובן שידע לזהות את הפוטנציאל (סביר להניח שלא).

  2. איזה יופי! גם לי יש פרקטיקה מדגם MTL-B עם מד אור מובנה (!). אחת המצלמות האהובות. היתה לה עדשה תוצרת ZEISS JENA שהיה בית חרושת מפורסת במזרח גרמניה. המצלמה נושאת בגאווה את הכתובת "תוצרת הרפובליקה הדמוקרטית של גרמניה". לצערי העדשה נחבלה לפני מספר שנים והפסיקה לתפקד. היה לה אפילו "הוד" ממתכת (!).
    עכשיו הבאת לי חשק.
    אגב, צבעים מאד יפים בשביל נגטיב פג תוקף.

    • אהלן יורם! אתה בטח מתכוון לפרקטיקה MTL 5B? זו העדכנית והמתקדמת ביותר מכל
      הסדרה. העדשה של זייס-ג'נה בטח הייתה מדהימה, חבל לשמוע שהתרסקה. כמו שאתה בטח
      זוכר, המיר שמורה לך כדי שתוכל להחזיר את הפרקטיקה לכושר.הכתובות על המצלמות
      האלה פשוט מספקות הצצה להסטוריה. הצבעים קיבלו כאן דחיפה דיגיטלית קלה, בדמות
      עיבוד במנוע ה-ACR של פוטושופ. בקרוב אכתוב על התהליך פוסט מפורט שמתאר תהליך
      עבודה אינגרטיבי שמנצל את היתרונות של שני המדיומים – האנלוגי והדיגיטלי. מושא
      הבדיקה יהיה נגטיב אקטר 120 שצילמתי עם הממיה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s