פוקוס משתנה

בכל חילוף עונה יש הזדמנויות. כשרוח אחת מתחלפת ברוח אחרת, אפשר לנצל את הרגע כדי להפעיל ביקורת עצמית. הנפש רכה, נוחה לקבל מחשבות חדשות, מתרצה ביתר קלות. זה בדיוק הזמן לחשוב מחדש על רעיונות ישנים, לנסות להסתכל על דברים מזווית שונה, להגדיר מטרות מחדש. ובעיקר – להתפתח.

בשנה האחרונה אני עובר תהליך של צמצום בכלי העבודה שלי. הארון שלי היה מלא במצלמות ועדשות – האסלבלד, ממיה, אגפה, כמה גופים של ניקון, פרקטיקה, פנטקס. הרשימה מתארכת עוד ועוד. הארון התפקע. כל יציאה לצילום לוותה במתח ובקושי לבחור כלי מכל המגוון. עד כדי כך שהיצירה כמעט נחנקה תחת הלבטים. זה הרי מצב אבסורדי. לשמחתי זיהיתי את הרגע בו הכלים שלי התחילו להעיק על היצירה עצמה ואז התחלתי לנקות. נקיון חיצוני הוא חשוב כי תמיד הוא מגיע גם פנימה. אז התחלתי לדלל את האוסף שלי עד שהגעתי כמעט עד לבסיס – שתי מערכות – אחת 35 ממ והשניה פורמט בינוני. שתיהן מאוד בסיסיות ולא נוצצות, אך כאלה שמשרתות את האסתטיקה אליה אני חותר.

אני מאמין גדול במגבלות. ככל שהדבר נוגע ליצירה, אין דבר שיותר מפתח את הדמיון מאשר גבולות. הרי הדמיון נועד כדי לשבור קירות, לנפץ מסגרות, להתעלות מעל המובן מאליו. אני בוחר לשרטט לעצמי גבולות טכניים וטכנולוגיים, כדי לתת לדמיון איזשהו סיכוי לבטא את עצמו. הרי אם הכל יהיה אפשרי וקל, איזו עבודה תישאר לדמיון? מה יישאר ליצירה לעשות?

זו גם אחת הסיבות שבגללה אני בוחר לעבוד עם מצלמות מכניות ולצלם על גבי פילם. במהלך הצילום אני לא רואה את התמונות ולא יכול להתעלף על עצמי תוך כדי העבודה. המחשבה נשארת נקייה ואין דבר שמפריע לתהליך היצירתי.

אז אם לסכם את הפוסט הזה בכמה מילים פשוטות – איזה כיף שהאביב מגיע!

4 מחשבות על “פוקוס משתנה

  1. איזה יופי. אני גם מאמין במינימום מגבלות, מקסימום חופש. כמעט תמיד אני עם אותה מצלמה. יחד עם זאת אינני מצליח לנקות את הארון, וגם לא רוצה🙂

    • כל עוד זה לא מפריע לתהליך היצירתי – אין בכך שום רע. חלק מחברי הטובים ביותר הם אספני מצלמות🙂

כתיבת תגובה

